پارچه های سیمانی (CEMENTEX)

Concrete Canvas

پارچه بتنی

شرکت تدبیر تکس صنعت از سال 1397، مطالعات و تحقیقات خود را در زمینه شناسایی پارچه‌های بتنی آغاز کرد که پس از تولید نمونه‌های آزمایشی اولیه، موفق به تولید نیمه صنعتی محصول گردیده‌است. محصول نهایی مطابق با استانداردهای ارائه شده و با همکاری دانشکده عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر مورد آزمایش قرار گرفتند.

مفهوم پارچه بتنی (Cement Canvas یا CC) اولین بار توسط شرکتی انگلیسی در سال 2005 پیشنهاد داده شد و پس از آن به عنوان انقلابی نوین در صنعت مواد ساختمانی به بازارعرضه گردید. این محصول برنده جایزه بهترین محصول سال در سال‌های 2011 و 2012 از طرف فدراسیون ثبت اختراعات جهانی شد. پارچه بتنی یا CC کامپوزیتی چندلایه از منسوج، پودر سیمانی خاص و لایه ضدآب بوده که با توجه به نوع کاربرد آن در ضخامت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.
پارچه بتنی محصولی انعطاف پذیر است که پس از خیس شدن، سفت شده و لایه‌ای نازک، مقاوم، ضد آب و ضد آتش را ایجاد می‌کند. این محصول پس از جذب آب، تا دو ساعت خاصیت انعطاف‌پذیری خود را حفظ کرده و پس از گذشت یک شبانه روز به میزان80-70 درصد از استحکام نهایی خود می‌رسد.

پارچه بتنی
ویژگی ها
نصب سریع و راحت
ایمنی و راحتی نصب
انعطاف پذیری
پایداری و دوام
مقاومت در برابر حریق
ضدآب
دوستدار محیط زیست
پارچه بتنی
کاربردها
کنترل فرسایش
کنترل فرسایش
مهار آب
مهار آب
پناهگاه
پناهگاه
پارچه بتنی
روش‌های بتن ریزی

رو­ش‌های متفاوتی برای بتن­‌ریزی و ساخت بتن وجود دارد از جمله بتن درجا و بتن پیش ساخته که هرکدام از این روش­‌ها از سویی نیازمند مواد و مصالح اولیه، تجهیزات و نیروی انسانی جهت مخلوط کردن آن با دقت بالا و از سوی دیگر نیازمند تعدد نیروی انسانی و تجهیزات جهت حمل و بتن­ریزی در محل مورد نظر می­‌باشند. این در حالی است که جایگزینی پارچه­­‌های بتنی با روش­‌های متداول قبلی علاوه بر کاهش چشمگیر تعداد نیروی انسانی و تجهیزات در مراحل اختلاط، حمل و بتن­‌ریزی، دارای سرعت نصب بیش از 10 برابر نسبت به روش­‌های دیگر بوده و از این رو در کاهش هزینه و زمان نهایی تولید بسیار موثر می­‌باشد.

پارچه بتنی
آزمون های مکانیکی

به منظور ارزیابی مقاومت خمشی، نمونه­‌های پارچه سیمانی مطابق استاندارد ASTM D8058 مورد آزمایش قرار گرفتند. بدین منظور یک روز پس از شروع هیدراسیون (آب پاشی)، حداکثر بار قابل تحمل نمونه­‌ها تحت خمش مطابق شکل زیر اندازه‌­گیری شد.

پس از تعیین ابعاد و نیروی قابل تحمل نمونه‌­ها، مقاومت خمشی با استفاده از رابطه زیر محاسبه شد. در این آزمایش ابعاد میانگین نمونه­‌ها mm3 150×300×13 بوده است.

مشخصات مشخصات نمونه شرکت CC نمونه داخلی
ضخامت (cm) 13 13
وزن خشک (Kg/m2) 19 5/17
چگالی وزن خشک (g/cm3) 1500 1350
آب مورد نیاز هیدراسیون (درصد) 30 تا 35 35
زمان گیرش نهایی (ساعت) 24 24
مقاومت فشاری بر اساس ASTM 109 سن 10 روزه: 40 مگاپاسکال سن یک روزه: 5/42 مگاپاسکال
سن 7 روزه: 5/61 مگاپاسکال
مقاومت خمشی در راستای طول بر اساس ASTM D8058 سن یک روزه: 4 مگاپاسکال سن یک روزه : 04/3 مگاپاسکال
پارچه بتنی
آزمون های مکانیکی

 میزان استحکام سازه­‌های بتنی تابعی از زمان بوده و از این رو ذکر زمان (سن یک‌روزه، ده روزه و غیره) الزامی می­‌باشد. از سوی دیگر، نکته مهم در به کارگیری این پارچه­‌ها، خیساندن کافی و با توزیع یکنواخت در سراسر آن­ها می­‌باشد، به طوریکه اگر میزان آب درون نمونه­‌ها کمتر از حد مورد نیاز باشد، عمل هیدراسیون آمیزه سیمانی به خوبی انجام نمی‌­شود و در نتیجه نمونه­‌ها به طور کامل سفت نشده و از استحکام کافی برخوردار نخواهند بود. این امر در مورد کلیه سازه­‌های بتنی دیگر اعم از حضور پارچه یا عدم آن، صدق کرده و عامل بسیار تاثیرگذاری در استحکام نهایی سازه می‌­باشد.

همانطور که می­دانیم یک سمت پارچه CC، ضد آب بوده و از سمت دیگر آن جهت خیساندن با آب استفاده می­‌شود. در نمونه پارچه بتنی ساخته شده نیز آب به راحتی از سمتی که برای خیساندن تعبیه شده نفوذ کرده و آمیزه سیمانی درون آن را هیدراته می­کند. آزمایشات انجام شده هیچ مشکلی از لحاظ نفوذ آب در نمونه‌های تولیدی ­را نشان نمی دهند. تنها نکته حائز اهمیت، خیساندن کامل و با توزیع  یکنواخت نمونه می­باشد.

پارچه بتنی تولیده شده مشابه نمونه خارجی دارای یک سطح ضدآب از مواد پلیمری خاص بوده که صرفا برای این منظور طراحی گردیده اند و با توجه به بررسی­‌های انجام شده قابلیت اجرایی در سطح صنعتی را دارا می­‌باشد.

آمیزه بتنی استفاده شده در این محصول، ترکیبی از مواد مختلف و تنها به منظور کاربرد در پارچه­‌های بتنی ساخته شده بطوریکه این آمیزه طی 24 ساعت سفت می‌شود و همانطور که در جدول بالا ملاحظه می­‌گردد، مطابق استاندارد ASTM C109 استحکام فشاری آمیزه بتنی ساخته شده در سن یک روزه بیش از استحکام فشاری ده روزه نمونه خارجی شرکت CC می‌­باشد. بدیهی است سیمان­­‌های متداول به هیچ وجه دارای این ویژگی­ها نمی­‌باشند.

هیدراسیون نمونه­‌های پارچه بتنی ساخته شده، به میزان 40-35 درصد از وزن آمیزه بتنی درون پارچه می­‌باشد. به عبارت دیگر بایستی در هر متر مربع از پارچه بتنی، حدود 5/6 تا 7 کیلو آب به طور یکنواخت پاشیده شود بطوریکه پس از آبزنی به پارچه، با فشار انگشت دست بر روی آن، جای انگشت روی آن مانده و دور آن کمی آب بیرون بیاید به این طریق از لحاظ بصری نیز اطمینان حاصل می‌شود که به اندازه کافی آب برای انجام فرایند هیدراسیون درون پارچه وجود دارد.

با ما صحبت کنید!
پشتیبانی
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم